Koopwijzer Keramiek Kunst

Koopwijzer keramiek kunst

Het maken van keramiek kunst is niet eenvoudig, maar het aanschaffen ervan is ook geen sinecure… Recent heeft het keramiek museum Princessehof in Leeuwarden Tanya Rumpff aangesteld als scout actuele keramiek en keramisch design. Het princessehof begrijpt dat het professionaliseren van het aankoopbeleid noodzakelijk is om de dynamiek van eigentijds keramiek op de voet te kunnen volgen.

De meeste keramiekliefhebbers/verzamelaars zullen echter niet de hulp van een professional in kunnen huren voor het aanschaffen van eigentijdse keramiek. En dat is gelukkig geen straf: de jacht op een keramisch beeld is immers ook deel van het plezier dat je eraan zult beleven.

[ID2321236] "Blauwfles vogel", hoogte ca. 29 cm [detail]Maar hoe beslis jij welk keramisch werk een waardevolle aanvulling is op jouw collectie, interieur, tuin etc.? In dit blog vier aandachtspunten bij het uitkiezen van hedendaags keramiek beelden.

Aansprekend

Om maar met het moeilijkste te beginnen; het beeld moet je aanspreken, intrigeren en verrassen:

“het moet de potentie hebben deel te worden van je leven”

Het is moeilijk om hier rationale criteria aan te geven. Het werk kan mooi of lelijk zijn (of beide) maar het moet je raken. Soms heb je het gevoel direct, soms komt het later. Niemand kan in de toekomst kijken, maar probeer bij je keuze de potentie aan te voelen; zal dit werk blijven boeien? Bij sommige werken voel je gewoon dat het naar je toe zal groeien (of groei jij naar het werk?).

Context

Kunst zonder context is als van Gogh zonder oren.. euh, nou ja, je begrijpt wat ik bedoel. Een goed kunstwerk wint veel aan diepte als je iets meer weet van het ontstaan ervan.

Kieswijzer keramiek kunstHet hoeft geen complete kunstbeschouwing te worden. Een simpel wie, wat, waarom is meestal voldoende om het werk beter te kunnen plaatsen, om iets van de gelaagdheid te kunnen onderscheiden.

Uiteraard de kunstenaar of galerie heeft een duidelijke taak om het werk te duiden, maar als het onvoldoende is, onduidelijk of je bent zo nieuwsgierig dat je meer wilt weten… bekijk de website, volg hem/haar op facebook, twitter, mail, bel, of schrijf de maker ervan. Hij/zij staat je graag te woord, zeker als je vertelt welk werk je op het oog hebt…

Techniek

Niet iedereen is geïnteresseerd in het technische aspect van de kunst, maar het is echt de moeite waard om er iets over te weten te komen (zonder een volleerd keramist te hoeven worden). In het geval van keramiek zijn het o.a. de volgende vragen:

  • Op welke wijze is er gewerkt met klei?
    Handgedraaid, geboetseerd, gegoten (gietklei) of gedrukt in een mal etc…
  • Welke afwerkingen zijn gebruikt?
    Glazuur, engobe, luster, transfers of..
  • Op welke temperatuur is het gestookt?
    Raku (ca. 950 oC), aardewerk (ca. 1050 oC), steengoed (ca. 1250 oC) of porselein (ca. 1300 oC). Iedere temperatuur heeft z’n eigen charme, Raku is vaak robuust, porselein meestal verfijnt, is het beeld van jouw keuze een typisch voorbeeld of juist a-typisch?
  • In wat voor oven?
    Hout-, gas- of elektrische oven. Iedere stook is uniek en geeft het beeld karakter.  De stookwijze bepaalt voor een belangrijk deel het eindresultaat. leer de verschillen te herkennen..

Reductie stook

Praktisch

Last but not least de praktische kanten van de keramiek kunst:

  • Wordt het beeld binnen of buiten gezet?
    Als het buiten wordt, dan is het verstandig dat het beeld vorst bestendig is. Steengoed en porselein zijn dit over het algemeen wel, raku en aardewerk meestal niet.
  • Hoe ga je het plaatsen?
    Heb je een sokkel nodig of kan je het werk ophangen? (en zo ja hoe). Past het in de vitrinekast of het dressoir? (letterlijk passen, maar ook figuurlijk t.o.v. de andere werken). Is de onderkant scherp of afgeschuurd (laat het krassen achter). Hoe zit ‘t met de belichting?
  • Onderhoud?
    Keramiek is onderhoudsvrij, maar vuil kan het wel worden. De meeste keramiek is makkelijk schoon te maken met water en zeep of spiritus, maar raku werk kan kwetsbaar zijn. Dus vragen kan ongelukken voorkomen.

“Happy hunting” op keramiek kunst

Er zijn nog veel meer zaken waar je rekening mee zou kunnen houden, maar de vier genoemde punten geven, naar mijn mening, een goede aanzet om tot een weloverwogen keuze te komen. Mocht u aanvullingen hebben dan hoor ik dat graag.

Rest mij alleen nog iedereen een “Happy Keramiek Hunting” toe te wensen…

DPP_0020-001Wilt u een origineel ambachtelijk keramiek beeld aanschaffen van mijn hand, een opdracht bespreken of het werk “in het echt bekijken” neem dan contact met mij op zodat ik u persoonlijk kan adviseren.

Daniel Bende
Daniel Bende
Keramist bij DFB-keramiek
Ontwerpt en creëert onder de handelsnaam DFB-keramiek handgedraaid figuratief steengoed keramiek.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.