Waarom keramiek?

Waarom keramiek?

De dagen worden korter en het drogen van klei duurt langer. Voor mij is dit het jaargetijde voor levensvragen en zelfreflectie: het grote waarom.

Handgevormde keramiekWaarom keramiek, waarom handgevormd, waarom ik, waarom, waarom, waarom? Zelfs de grootste filosofen als Plato, Aristoteles en Confucius kunnen daar geen antwoord op geven.

Waarom figuratief?

Zo’n 30.000(!) jaar geleden hebben onze steentijdperk voorouders al ontdekt hoe je klei beeldjes kunt bakken in open vuur en zelfs in eenvoudige ovens. Zelfs het oudste gebruikskeramiek is altijd voorzien van decoraties.

Wat inspireerde hen om midden in de “struggle to survive” deze klei-figuren te maken en op keramische potten en schalen decoraties aan te brengen? Het zien van patronen, ritme en vorm zit diep in de menselijke genen. handgevormde keramiek 2

Klei is bij uitstek het materiaal om patronen te ontdekken, ritme te voelen en vormen te maken.

En als je je niet kan verzetten tegen deze verlokkingen van klei geldt: “If you can’t beat them, join them”.

Waarom handgemaakt?

Volgens een recent weblog op “handshake” is er de afgelopen jaren een spectaculaire stijging van “handmade”. Veel mensen zijn op zoek naar unieke, speciale en onvergetelijke cadeaus. Met de opkomst van online e-commerce sites, zijn zij zich zeer bewust geworden van de waarde van het bezitten van dingen die niet in massa geproduceerd worden, en kunnen nu rechtstreeks van de mensen die ze maken kopen.

handgevormde keramiek 3
Dit geldt ook voor handgevormde keramiek, die ondanks de industrialisering nooit is verdrongen. Met behulp van de modernste digitale technologie ben je één muisklik verwijderd van een dierbaar geschenk, gemaakt door middel van één van de oudste technieken ter wereld.

Waarom ik?

En de belangrijkste vraag voor mij: waarom maak ik handgevormde keramiek? Bij dit soort existentialistsche vragen ga ik te rade bij Bert en Ernie, zij zingen daarover een geweldig nummer:

Waarom zijn er bloemen en bomen
En dieren en mensen, waarom?
Hoe zou dat nou allemaal komen?
En waarom, ja waarom, o waarom?
(Auteurs: Paul Haenen & Wim T. Schippers, Componist: Clous van Mechelen)

handgevormde keramiek 4

Mijn keramiek verhaal

En waarom ik handgevormd figuratieve keramiek maak? Zoals de bergbeklimmer die hoogste berg beklimt, “omdat de berg er stond”, zo maak ik keramiek omdat het “gemaakt moet worden”.

handgevormde keramiek 5Meer weten over mijn verhaal?  Lees dan de “Over Daniel Bende, keramist” pagina op deze site.

Daniel Bende
Daniel Bende
Keramist bij DFB-keramiek
Ontwerpt en creëert onder de handelsnaam DFB-keramiek handgedraaid figuratief steengoed keramiek.

2 gedachten over “Waarom keramiek?”

  1. Hallo Daniel,

    Laat ik beginnen met te zeggen dat ik jouw blog en web-site geweldig vind en er regelmatig op kijk. Ik werk al een aantal jaren met klei en sta dan op kunstmarkten. Wat ik dan vaak hoor is: U heeft zoveel verschillende onderwerpen, het leek haast een verwijt. Het viel mij ook wel op dat andere keramisten of alleen maar potten, beelden of schalen maakten. Vaak werd er gezegd: je moet met een thema doorgaan. Blij was toen ik op je blog de uitspraak van Bernard Leach las:”Als je je gedachten over de manier waarop je met klei werkt om de dag veranderd, hoef je jezelf nooit te herhalen.” Dus ik blijf zoeken naar nieuwe technieken en mogelijkheden wat ik van klei allemaal kan maken. Dus heel divers, maar vooral omdat ik het leuk vind.

  2. Thnx Kitty,
    Ja met klei kan je alle kanten uit en er is altijd wat nieuws te ontdekken. Bernard Leach is ook één van mijn inspiratiebronnen en deze uitspraak wilde ik niemand ontzeggen 🙂

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.